21 באוג׳ 2010

ספר המכלול של רוטשילד


לקורא בבלוג ולצופה העתידי במצגת הבאה:

כתב יד חשוב זה  נקרא "ספר המכלול של רוטשילד"
וידוע כ – The Rothschild Miscellany

זהו, ללא כל ספק, אחד המפוארים שבכתבי היד העבריים המצוירים בעולם.

הוא נכתב, עוטר וצויר בסדנה של משפחת בליני, המשפחה המפורסמת של ציירים איטלקיים, שהינה המייצגת הראשית של אסכולת הציור הוונציאנית במאה ה - 15.

האיש אשר הזמין בערך ב - 1470, עבור עצמו ומשפחתו, את הכתיבה, העיטורים הצבעוניים והאיורים הנפלאים האלה ואף שילם את התמורה בכסף רב עבור כתב היד החשוב הזה, הוא ה"גביר- משה בן יקותיאל הכהן".  לכן, זהו גם כתב היד העברי היקר ביותר - כספית - בעולם, (מליוני דולרים רבים).

וודאי לא ידעת, כמו רבים וטובים, שאיש זה (המוזכר בתוך "ספר המכלול" עצמו - ב"בירכת המזון"), הינו ד"ר משה, בן יקותיאל הכהן - רפפורט מונציה שהיה הרופא של דודג'ים ורוזנים, באותו הזמן. ככזה, היה הוא אף משוחרר מנשיאת "סמל הבושה היהודי" (הטלאי הצהוב), הנדרש כחוק בזמן ההוא. ד"ר משה, בן יקותיאל הכהן- רפפורט נפטר ב - 23 לנובמבר 1498. לפני מספר שנים, בקשתי ואף השגתי את הצילום של מצבתו מבית הקברות העתיק מאוד, של קהילת יהודי ווציה.

אביו של משה, הרב יקותיאל הכהן - רפפורט, הוא אחד מראשוני המשפחה הידועים ומוכרים לנו מאותה תקופה.

כאשר בקשנו פרופ' צבי רפופורט - חתן פרס ישראל בכימיה - ואנכי, לראות את כתב היד המקורי במוזיאון ישראל, צריכים היינו לפרוטקציה רבה מאוד בכדי שיוציאו עבורנו ממרתפי הארונות המשורינים של המוזיאון, את העותק היחיד והמיוחד הזה. אולם, למרות הפרוטקציה - ישבה עמנו גב' מעובדי המוזיאון והשגיחה עלינו בעיני נץ (בצדק רב) על כל אשר פתחנו, דפדפנו וכתבנו בעת ההסתכלות הזו.

הספר - האנציקלופדי הזה, הוא אכן מפואר ביותר. העתקת המלים, הציורים והעיטורים בצבע נעשו בעת השיא של תקופת הרנסנס האיטלקי, וכולם נפלאים ביותר.

לכן, ו"על כל אלה, שמור נא לי אלי הטוב".

שלכם, ד"ר חנן רפפורט





כדי להגדיל את תמונות "המכלול של רוטשילד", יש:
א)  לשים את הסמן על התמונה,
ב) ללחוץ על Control.
ג) לגלגל קדימה את כפתור העכבר


אין תגובות: